En sand fest!

Hulvejsfesten 2017

Hulvejsfesten 2017 var faktisk en stor succes til trods for det relativt lave deltagerantal. Der er derfor fortsat et håb om, at næste års fest vil have endnu større – og gerne meget større – tilslutning.

I år var der håbet på en lidt bedre tilslutning, set i lyset af sidste års bundskraber samt efterfølgende beboerundersøgelser vedr. festen og de resultater, som den frembragte. I år deltog således 80 i voksenfesten. Børnefestens deltagerantal var til gengæld absolut tilfredsstillende, idet i alt 68 bør deltog.

Der skal gives stor ros og anerkendelse til de arrangørerne. Etape 4 bar voksenfesten og et frivilligt arrangementsudvalg under ledelse af Thomas (72) var så friske at arrangere børnefest og dagsarrangement lørdag. Begge skal have stor anerkendelse for udformning og indhold af de to arrangementer, der var stærkt medvirkende til, at såvel børnefest, dagsarrangement og voksenfest blev en stor succes. Fra sædvanligvis pålidelig kilde forlyder det, at der var tryk på, fest og højt humør lørdag aften. Således bærer årets succes i såvel planlægning som udførelse af Hulvejsfesten forhåbninger videre til 2018 om, at det bliver endnu bedre. Ansvarsmæssigt er det igen Thomas, der meldte sig frivilligt på årets voksenfest, til at stå i spidsen for børnefest og dagsarrangement, mens etape 5 vil tage sig af voksenfesten.

Hulvejsfest 2018 løber i øvrigt af stablen 17. – 18. august.

Grønne områder

Beskæring af træer på de gamle volde

Som I ved, var der et ønske på generalforsamlingen om igen at få beskåret de høje træer på voldene langs V. Primærvej og Nibevej. Bestyrelsesmedlem Rune har arbejdet på at få projektet gennemført og bl.a. er der fordelt en skrivelse, hvor husstandene langs voldene skulle svare, om de ønskede en beskæring. 11 husstande har meldt positivt tilbage, og Haveservice Aalborg har efter en besigtigelse af opgavens omfang givet bindende tilbud herpå. Der er altså lukket for tilmelding til denne beskæring.

Beskæringen vil blive foretaget i januar 2018.

Grønne områder

Beplanting af nyt voldstykke

For et par generalforsamlinger siden blev det besluttet at afsætte midler til yderligere at beplante ydersiden af de nye voldstykker ud mod V. Primærvej/Nibevej samt gennemskæringen fra gammel del af etape 8 til den nye del. Dette er sket her i efteråret, og der er nu supplerende plantet ca. 400 buske i alt på de to områder.

Ny hjemmeside

Nyt og forbedret look til Hulvejen.dk

Så er det ganske vist. Efter et længere forberedelsesforløb er vi klar med den nye hjemmeside www.hulvejen.dk. Det er bestyrelsesmedlem Mathias (167D), der som IT-nørd har stået for konstruktion og design. Jeg håber, I vil tage godt imod den nye hjemmeside. Har I bemærkninger, evt. i form af forslag til forbedringer, så send en mail til bestyrelsen.

Generalforsamling

Forslag til den kommende generalforsamling

Næste års generalforsamling vil være den 13. marts 2018. Meget mere herom i særskilte udsendelser i postkassen, via mail og på hjemmesiden. Men én enkelt ting skal blot nævnes her, som en erfaring fra sidste års generalforsamling. Når man stiller et forslag, skal dette være gennemarbejdet, dvs. med præcist formuleret formål og effekt, underbygget med argumenter (fordele/ulemper) samt med relevant økonomisk overslag, hvis forslaget fx har karakter af en investering e.lign. Og så bør forslagsstilleren være til stede på generalforsamlingen for her at fremsætte og motivere sit forslag. Er forslagsstilleren ikke til stede, er sandsynligheden for, at forslaget bliver vedtaget, helt naturligt mindre.

Hvis det ovennævnte vedr. forslagets kvalitet ikke er i orden, vil forslaget ikke blive fremlagt generalforsamlingen. Bestyrelsen skal nok gå i dialog med forslagsstilleren forud for generalforsamlingen, såfremt forslaget i udgangspunktet fremstår mangelfuldt.

Containere

Anden containerweekend 2017

Denne gang var der ingen haveaffald hensat i plastsække og ingen ukurant affald (omtalt i sidste Hulvejsnyt). Til gengæld var der en træfældning i en have, som, da træet var fældet og skåret op, fyldte en hel container. Sådan et eksempel må selvfølgelig afstedkomme en bemærkning fra bestyrelsen om, at denne containerservice heller ikke må bruges til at få bortkørt store mængder affald fra fx en haverenovering e.lign. Dette tilbud er alene til, for at beboerne på Hulvejen kan få bortkørt almindeligt forekommende haveaffald i almindelige mængder forbindelse forårs- og efterårsvedligeholdelsen i haven, ikke andet.

Sjovt nok har kommunen fået forøget fokus på vores containeropsætning, hvor end de så har oplysningerne fra. Sidste gang fik vi således en henvendelse fra kommunen, at der ikke var indhentet opsætningstilladelse og at afmærkningen af containerne i øvrigt ikke var efter bestemmelserne. Bestyrelsen havde aftalt med J.L. Renovation, at de sørgede for tilladelsen og at afmærkningen i øvrigt var i orden. Det var så ikke tilfældet, fandt vi ud af.

Det skal selvfølgelig bringes i orden fremover, men det bør også nævnes, at der kan komme udfordringer med at leve op til de kommunale krav. Vi må se…

Plæneklipper

Vores fælles plæneklipper

Vi har i år fået en spritny maskine til 50.000 kr. Alligevel er vedligeholdelsesomkostningerne i 2017 på niveau med det beløb, som vi brugte på den gamle maskine. Dette forhold skyldes ene og alene, at brugerne ikke anvender maskinen korrekt og ikke vedligeholder den efter brug. Der har gentagne gange været sendt mails ud om dette og med henstillinger til at behandle maskinen ordentligt. Der er tillige udarbejdet videoer, der detaljeret forklarer, hvordan man skal anvende og efter brug vedligeholde maskinen. Alligevel går det ikke helt ok.

På baggrund af årets negative erfaringer med vores fælles græsslåmaskine har bestyrelsen efterfølgende overvejet, om tiden er inde til at standse denne ordning og i stedet lade vores gartner varetage græsslåningen af græsset på etapernes fællesarealer. Dette vil i givet fald komme til at koste en kontingentforhøjelse, på den anden side er en fortsættelse af forholdene, som de er nu, uholdbare. Foreløbig ser bestyrelsen tiden an og plæneklipperen får lov at køre en sæson mere.

Kontingent

Kommende kontingentforøgelse

Bestyrelsen vil til næste generalforsamling under alle omstændigheder foreslå en kontingentforhøjelse på 200 kr./årligt, der bringer det samlede kontingent op på 1.200 kr./årligt. Det er stadigt ekstremt billigt, sammenlignet med, hvad der betales til andre grundejerforeninger i kongeriget. Årsagen til dette forslag skal findes i den generelle udvikling af prisniveauet i samfundet, men også forventede øgede udgifter til vedligeholdelse af fællesarealerne. Hulvejen har, i sammenligning med andre grundejerforeninger, meget store fællesarealer. Hvis disse fællesarealer fremstår ordnede og pæne, er det et klart aktiv for nuværende og kommende beboere, idet fællesarealerne er med til at gøre området meget attraktivt som boligområde. På den anden side betyder den megen vedligeholdelse også mange udgifter.

Til slut...

Glædelige jul og godt nytår!

Slutteligt vil bestyrelsen gerne sige tak for 2017 og ønske alle en rigtig glædelig jul samt et godt nytår.